Wskazanie sponsorskie

Wielu z nas doskonale kojarzy te sytuacje – film, który przerwany jest w najbardziej gorącym momencie przez spot sponsorski. Większość z nas zdecydowanie tego nie lubi. Niestety w dzisiejszych czasach telewizja w żadnym aspekcie nie może obyć się bez skutecznego marketingu. Tym bardziej więc warto przygotować taki spot sponsorski, by zainteresować widza, a co najważniejsze nie doprowadzić do irytacji przy przerwaniu seansu w najmniej oczekiwanym momencie. Kolejna kwestia – wskazanie sponsorskie musi być zgodny z prawem, nie jest to bowiem przypadek klasycznego przekazu reklamowego. W tym jednak pomagają regulacje nazywane jako wskazania sponsorskie. O tym czym one są i dlaczego warto o nich pamiętać warto powiedzieć sobie nieco więcej.

Wskazania sponsorskie – co wolno pokazać w spocie?

Po pierwsze wskazanie sponsorskie pozwala na umieszczenie znaku towarowego co jest szczególnie ważne, gdyż logo firmy bardzo często stanowi kluczowy punkt rozpoznawczy danej marki. Co więcej autor ma także prawo umieścić odniesienie np. do strony internetowej, czy poszczycić się w kilka sekund zdobytymi wyróżnieniami. Na każdy spot sponsorski producent ma 8 sekund.

A czego nie wolno?

Powiedzieliśmy sobie wyżej o prawach producenta, jednak biorąc pod uwagę same wskazania sponsorskie wydaje się, że mamy więcej podpunktów, których należy unikać. Po pierwsze – jak już wyżej zostało wspomniane spot sponsorski nie może mieć charakteru tradycyjnego przekazu reklamowego. Po pierwsze spot sponsorski pojawia się zarówno przed, jak i po audycji. W spocie sponsorskim nie mogą pojawiać się słowa nacechowane emocjami, które tak często ubarwiają przekaz reklamowy – np. „najlepszy dla Ciebie”, „unikatowy”, czy „niezastąpiony”. Co ciekawe, choć dopuszcza się zamieszczenie adresu strony internetowej, to już odniesienie do profili na portalach społecznościowych jest zabronione. Operowanie językiem jest bardzo ważne w przypadku spotu sponsorskiego.

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że to producent jest sponsorem audycji, a nie produkt. W związku z tym. W takim przekazie musi pojawić się zwrot „sponsorem audycji jest…”, jeżeli producent koniecznie chcę zawrzeć kwestie produktu komunikat musi brzmieć następująco „sponsorem audycji jest producent np. soków pomarańczowych”. Spot sponsorski nie może zawierać dodatkowych animacji, podkreślających wartość produktu. Krótko mówiąc w spocie sponsorskim mamy całkowite ograniczenie do minimum, co widać zwłaszcza w przypadku przekazów dotyczących filmów kinowych. Nie mogą bowiem pojawić się żadne dodatkowe informacje poza ewentualnym podaniem nazwiska reżysera, czy odtwórców głównych ról.

Leki i piwo

Wśród szczególnych przypadków jeśli chodzi o wskazania sponsorskie znajdują się leki, czy różnego rodzaju suplementy diety i piwo. Jeżeli chodzi o leki na receptę to tu może być podana wyłącznie nazwa producenta i nazwa produktów. Np. syrop, krople do oczu itp. Jeżeli natomiast chcemy mieć wizualizacje to możemy ją wziąć pod uwagę tylko w przypadku leków bez recepty. Tego typu zasady dotyczą się także m.in. suplementów diety, czy produktów do jakiegokolwiek przeznaczenia medycznego. Wskazania sponsorskie w przypadku piwa obejmują m.in. brak możliwości prezentowania produktu przez osobę fizyczną, lub jakąkolwiek wizualizacje. W przypadku piwa może być prezentowany tylko ten element, który uznawany jest za bezpośredni znak towarowy.

O prawo należy dbać

Wskazania sponsorskie to bardzo ważny element, którego należy przestrzegać. Powód? Odpowiedzialne za nie jednostki regularnie przeprowadzają analizy dotyczące spotów sponsorskich. Co więcej łupem tego typu analiz padło już wiele ogólnopolskich stacji bez których nie wyobrażamy sobie codziennego życia. W przypadku naruszenia praw kara może wynieść do nawet 180 tysięcy złotych. Najczęściej popełnianym błędem jest oczywiście chęć „przemytu” jak największej ilości cech reklamowych, które zachęcą do kupna produktów danej marki.

Mimo tak dużej liczby ograniczeń spoty sponsorskie cieszą się ogromną popularnością i nadal są bardzo chętnie wykorzystywane. Śmiało można powiedzieć, że jest to sposób komunikacji dzisiejszych czasów. Aktualnie bowiem liczy się szybkość, konkret i najlepiej jedno kluczowe zdanie. A ponieważ spot sponsorski jest nie jako esencją przekazu reklamowego to śmiało można stwierdzić, że widz otrzymuje tego co dziś oczekuje. Grunt jednak, by przestrzegać prawa, wówczas śmiało możemy nazwać się skazanymi na sukces.